أخبار مصرالواجهة الرئيسيةعاجل

هاشتاج “إتعلمت ايه من الرئيس”.. يتربع علي عرش تويتر


تصدر الرئيس عبد الفتاح السيسي تريند موقع التغريدات القصيرة تويتر بهاشتاج “إتعلمت من رئيسي السيسي” حيث حرص عدد كبير من الشباب علي التفاعل مع الهاشتاج من خلال توضيح ابرز ماتعلموه من الرئيس.


قال احد المغردين معلقا علي الهاشتاج “إيمانك بربنا وإيمانك بحلم هو دافع ليك، لأنه سر لنجاحك. اضاف “الإنسانية مسؤلية في تعاملاتك وأسلوبك مع كل الناس، ومالهاش علاقة بمنصبك مهما كان”.


وتابع اخر قائلا “تعلمنا من السيسي إن لم نمتلك قوتنا لن نفيق من كبوتنا واننا نحن المصريون وهذه كلمتنا عشنا أسياد العالم وسنكون لمجدنا وشموخنا قادمون كما تحدث تاريخ أجدادنا وأننا سنبقى وكل العدا زائلون سنبقى دائما أقوياء سنبقى دائما منتصرون عاش الزعيم العظيم .. الادب الجم وعفة اللسان، اكتر رئيس تعرض للضغوط من ناس جوه مصر وبره مصر من افراد ومن دول وهو صابر وساكت وعمره ماغلط في حد ولا ذكر حد بكلمه سيئه وفي الاخر ربنا هو الي بياخدله حقه.


وتابع اخر قائلا “اتعلمت يعني ايه وطن اتعلمت يعني ايه الاخوان مايجي منهم غير كل الخراب والدمار اتعلمت يعني ايه اثق بالقياده الحكيمه ومانسمع غير قائدنا فقط تعلمت ازاي نقدر نجيب حقوقنا بالداخل والخارج تعلمت يعني ايه حقي مايروح واطمن علي اهلي وعائلتي وانام مطمن .


واضاف مغرد اخر قائلا “من اول يوم شفناه …حبناه
شجاعته ..وتحمله مسئولية ١٠٠مليون انسان ووطن بيضيع….، شجاعة أسطورية شجاعته عايزة كتب وروايات .. من احلى كلماته: “هنشيل بلدنا على كتافنا …مش هنضيعها .. ولا هنسيب حد يقدر يضيعها”.


وقال مغرد اخر “اتعلمت من السيسي أن حُبُ الوطن ليسَ إدعاء، حُبُ الوطن عملٌ ثقيل ودليلُ حُبي يا بلادي سيشهد به الزمنُ الطويل فأنا أُجاهِدُ صابراً لاِحُققَ الهدفَ النبيل


واضاف اخر قائلا :جمله قالها وكانوا رافضينها وهي كل ما تزعل وتخاف أشتغل أكتر وعشان كنا خايفين ع مصر المصريين اشتغلوا أكتر وبنوا مصر من جديد وبنستعيد أمجاد الماضي العظيم من جديد وبدأت زهور المستقبل تتفتح قدامنا”.


وقال مغرد اخر “الحمد لله انا من الملتزمين في عملهم من ناحية مواعيد الحضور والاداء ولما شفت الرئيس بينزل يتابع المشاريع بنفسه حتي في يوم الجمعه حسيت اني مش لوحدي وان ليا شريك في العمل يشاركني التزامي”.


واضاف ..تعلمت من الرئيس الصبر والنفس الطويل. واني اجعل من عدوي اضحوكة امام العالم بالصمت الرهيب. ان اكون مناضل للحفاظ علي وطني باخلاقي اولا ثم بالقوة .

زر الذهاب إلى الأعلى